68: Obmedzenie funkcií - zariadenia Autocom (2024)

Už dlho existuje model predaja, pri ktorom výrobca / predajca počíta hlavne s príjmami počas životnosti produktu, nie so samotným ziskom pri predaji. V minulosti boli príkladom dotované / blokované mobilné telefóny, dnes sú to napríklad tlačiarne, ktoré sa dajú kúpiť za minimálnu cenu, aby ste následne kupovali drahé náplne. Pri autách je príkladom záručný / pozáručný servis, náhradné diely a najnovšie aj platený prístup k technickým dátam, diagnostike cez PassThru a odomknutiu vozidiel (pre základné funkcie ako vymazanie chýb / reset servisu / špeciálne funkcie je nutné online odomknutie Viac informácii v tomto článku).

Konkurencia medzi výrobcami diagnostických zariadení stlačila ceny na zlomok oproti 90. rokom (ak porovnáme nominálne predajné ceny a hodnotu peňazí / platy). Po predaji sú jediným príjmom výrobcov platené aktualizácie, ktoré ako prvý striktne vyžadoval Bosch (KTS - EsiTronic, bez aktualizácií sa vypne). Aktuálne je vo väčšej či menšej miere vhodné platiť určité poplatky u väčšiny výrobcov. Niektoré poplatky sú len snahou o pravidelné aktualizovanie a ďalší vývoj, iné prenesením poplatkov od samotných výrobcov vozidiel (ak majú náklady na online odomknutie najnovších modelov).

 

Žiaľ od roku 2024 zaviedol jednostranne aj Autocom obmedzenie funkcií pre neaktualizované zariadenia. Presnejšiu tabuľku nájdete na obrázku, v základe ostane fungovať len čítanie / mazanie chýb a merané veličiny.

 

Ďalšie možnosti, ceny s DPH:

 

  • Výmena starého zariadenia CDP+ za nový ICON + licencia. V budúcnosti sa výmene zariadenia a aktualizovaniu každý rok asi nevyhne žiadny servis, ktorý bude chcieť robiť aj nové zamknuté modely. Automobilky účtuju za online odomknutie poplatky výrobcom diagnostík a tí ich musia preniesť na zákazníkov. Celá ponka výmeny.
  • Len aktualizovanie starého zariadenia CDP+, bez zamknutých vozidiel. Pribúdať budú nové modely aj funkcie na starších, na najnovších zamknutých modeloch pôjde len čítanie chýb a livedata. Niekoľko rokov je možné ešte fungovať aj takýmto spôsobom, pretože zamknutých vozidiel je v neautorizovaných servisoch zatiaľ menej. Info o aktualizácii.
  • Tretia možnosť je skúsiť nainštalovať starší softvér 2020.00, prípadne vyskúšať s ním aj program na automatické vrátenie dátumu (runasdate, viac info nájdete v tomto článku, v časti určenej pre Autocom). Funkčnosť nemusí byť ideálna, diagnostika môže zamŕzať, kompletný sken nemusí fungovať...
  • Tiež sa dajú nájsť na internete ponuky na upravený program pre CDP+ (nie ICON) 2021.11, ktorý vôbec nevyžaduje HW kľúč a funguje bez obmedzení. Ide ale o riešenie porušujúce autorské práva výrobcu, preto ho neponúkame.

Ďalšou možnosťou (napríklad aj v kombinácii s obmedzeným Autocomom / so starším softvérom) je doplnenie výbavy o niektoré zo zariadení Launch, ktoré obmedzenie funkcií zatiaľ nemajú a ani sa neplánuje. Ak ale plánujete robiť aj novšie zamknuté modely vozidiel, ročným platbám sa nevyhnete pri žiadnom výrobcovi diagnostických zariadení.