30: FCA - SGW modul na blokovanie komunikácie

Niektoré vozidlá FCA (Fiat, Alfa, Lancia, Chrysler, Jeep, Dodge...) obsahujú od modelového roku 2018 novú jednotku "security gateway" (SGW). SGW modul má za úlohu blokovať niektoré diagnostické funkcie ako test akčných členov, špeciálne funkcie (aj reset servisu) a vymazanie chýb. Funkcie ako čítanie chýb a meraných veličín jednotka neblokuje. Táto novinka mala oficiálne priniesť zvýšenie ochrany pred napadnutím systémov vozidla. Už dávnejšie sa objavili úspešné pokusy o diaľkové ovládanie nových vozidiel, vyradenie brzdového systému, ovládanie klímy, osvetlenia, audiosystému... Boli urobené tzv. etickými hackermi, ktorí najprv svoje výsledky posunuli priamo automobilkám a až s odstupom času ich zverejnili. Niektoré opatrenia automobiliek sú ale na zváženie, pretože tu zjavnej nešlo len o zabezpečenie, ale aj skomplikovanie prístupu k vozidlu nezávislým autoservisom. Pre overenie stačí skúsiť spojenie s SGW a ak sa podarí (alebo ho diagnostika nájde v skenovaní jednotiek), tak môžete mať zablokované funkcie. Niektoré z vozidiel, ktoré používajú tento modul: 500X, Renegade, 500L MCA, Doblo, Giulia/Stelvio...

 

Na všetky problémy sa ale nájdu riešenia, preto si prejdeme možnosť diagnostiky:

1. OEM diagnostika FCA - túto možnosť rovno vynecháme, pretože OEM zariadenia a ceny ich ročných licencií sú násobne vyššie, ako kvalitné 1-značkové / univerzálne zariadenia.

2. Univerzálne zariadenie, ktoré má s FCA zmluvu - Autocom CDP+ ponúka pri spojení s takýmto vozidlom registráciu a bez akéhokoľvek rozoberania kompletnú funkčosť. Táto možnosť neovplyvňuje záruku vozidla a je podporovaná priamo výrobcom. Poplatok za 24h prístup je symbolické 1EUR, mesiac/10EUR, alebo rok 100EUR. Počítač musí byť počas práce pripojený na internet.

3. Obídenie SGW modulu - keďže SGW zatiaľ len jednoducho filtruje CAN komunikáciu, dajú sa po jeho vybratí prepojiť CAN linky a tak umožniť prístup ku všetkým funkciám. Nevýhoda je, že musíte rozoberať interiér - napríklad vybrať audio jednotku (podľa modelu vozidla). Na trhu sa začínajú objavovať "krabičky", ktoré tieto linky prepájajú - zapojíte do nej 2 konektory namiesto pôvodného SGW modulu a diagnostika komunikuje bez obmedzenia. Treba rátať s chybami ohľadom chýbajúcej jednotky v systéme a zároveň je toto riešenie len aktuálne - ak sa zabezpečenie do budúcnosti zlepší, prepojenie liniek nepomôže. Ak výrobca diagnostiky nemá spoluprácu s výrobcami vozidiel, môže aj toto riešenie použiť ako jediné - príklad je Autel, ktorý urobil redukciu, ktorá sa po rozobratí auta pripája namiesto SGW modulu.

4. Samostatný modul na dekódovanie - funguje podobne ako možnosť 2 - oficiálne sa zaregistrujete a zaplatíte poplatok za deň/mesiac/rok, pripojíte k modulu auto + zároveň svoju diagnostiku. Príklad sú moduly TECNOMOTOR SGW KEY, alebo Magneti Marelli Security Pass. Nevýhoda je, že vyriešite len 1 koncern, bez záruky budúceho rozširovania, ak príde iný výrobca s inou ochranou. Vhodnejšou investíciou do budúcnosti je profesionálne diagnostické zariadenie, aktuálna situácia je toho dôkazom - majitelia Autocom CDP+ zíslali túto funkciu úplne zadarmo v aktualizáciách, iní výrobcovia ju nacenili na 500-800EUR (cena za vyššie uvedené dekódovacie moduly Tecnomotor / Magneti Marelli) a niektorí pripravili len riešenie s rozoberaním vozidla a vyberaním jednotky (Autel...).

30: FCA - SGW modul na blokovanie komunikácie - Galéria 4

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autel - redukcia s nutnosťou rozoberať vozidlo

Riešenie od Autel - redukcia s nutnosťou rozoberať vozidlo

Riešenie od Magneti Marelli - modul za cca 500EUR

Riešenie od Magneti Marelli - modul za cca 500EUR

Riešenie od Tecnomotor - modul za cca 800EUR

Riešenie od Tecnomotor - modul za cca 800EUR