30: FCA / MB / Hyundai-KIA / VAG / Renault / Ford / Volvo / Iveco / MAN - blokovanie diagnostiky, zamknuté vozidlá (10/2024)

Novšie vozidlá obsahujú blokovanie funkcií cez diagnostiku, v článku si popíšeme možnosti odomknutia koncerov FCA (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep...), Daimler (Mercedes Benz, Smart), Hyundai-KIA , VAG (VW, Škoda, Audi, Seat...), Renault (Renault, Dacia), Ford, Volvo / Polestar a Iveco. Informácie sú platné k dátumu aktualizácie:

3.10.2024

FCA využíva novú riadiacu jednotku "security gateway" (SGW). SGW má za úlohu blokovať napríklad test akčných členov, špeciálne funkcie  a vymazanie chýb. Funkcie identifikácia, čítanie chýb a sledovanie meraných veličín ostávajú bez obmedzenia. Táto novinka má oficiálne priniesť zvýšenie ochrany pred napadnutím systémov vozidla. Už dávnejšie sa objavili úspešné pokusy o diaľkové ovládanie nových vozidiel, vyradenie brzdového systému, ovládanie klímy, osvetlenia, audiosystému... Boli urobené tzv. etickými hackermi, ktorí najprv svoje výsledky posunuli priamo automobilkám a až s odstupom času ich zverejnili. Niektoré opatrenia automobiliek sú ale na zváženie, pretože tu zjavne nejde len o zabezpečenie, ale aj o sledovanie a spoplatnenie prístupu k vozidlu. Pre overenie vozidla stačí skúsiť spojenie s SGW a ak sa podarí (alebo ho diagnostika nájde pri skenovaní jednotiek), tak môžete mať zablokované funkcie. Niektoré z vozidiel, ktoré používajú tento modul už od 2018/2019 - 500X, Renegade, 500L MCA, Doblo, Giulia/Stelvio... Od 2020/2021 by ho mali mať všetky modely FCA.

Skupina Daimler (Mercedes Benz, Smart) blokuje komunikáciu cez takzvaný Seed Key. Ako pri FCA ide o blokovanie akýchkoľvek špeciálnych funkcií a je potrebné autorizácia cez spojenie so serverom výrobcu. Bez obmedzení je dovolená len identifikácia jednotky, sledovanie meraných veličín, čítanie chýb a navyše oproti FCA aj ich vymazanie. Príklady vozidiel s touto ochranou: A180d, C300de + modely vyrobené od 4. kvartálu 2019.

KIA / Hyundai / Genesis používa Security Gateway (CGW - Central Gateway) v niektorých modeloch približne od roku 2018, bez odomknutia ostáva funkčné čítanie+mazanie chýb a sledovanie meraných veličín. Obmedzené sú špeciálne / servisné funkcie a testy akčných členov. Tento výrobca rieši odomykanie formou digitálnych certifikátov, ktoré vydáva samotným výrobcom diagnostických zariadení a ich implementujú do svojho softvéru. Pre odomknutie následne už nie je potrebný internet. Príklady zamknutých modelov: Kia Carnival (KA4), Ceed (CD), EV6 (CV), Sorento (MQ4), Soul (SK3), Stinger (CK), Xceed, Hyundai i20 (BC3, BI3), Ioniq 5 (NE EV), Santa Fe (TM), Staria (US4), Tucson (NX4).

VW / Škoda / Audi / Seat používa okrem prvého levelu ochrany (nutné otvoriť kapotu motorového priestoru, aby napr. išli vymazať chyby) aj softvérovú ochranu (SFD) zavádzanú postupne od roku 2020 napr. na platforme MQB37W (VW Golf 8, Octavia IV...), MQB2020 (MQBevo). Blokované môže byť napríklad kódvanie jednotiek, prispôsobenie, základné nastavenie... bez odomknutia ostáva funkčné čítanie chýb a sledovanie meraných veličín. Nie všetky jednotky musia byť zamknuté a rovnako ani nie všetky novšie modely. Približne od roku 2024 bola zavedená nová verzia ochrany SFD2.

MAN TGE je v najnovšej verzii (2024+?) postavený na elektronike VW, nie Mercedes, ako bol starší VW Crafter. Vozidlo ale pravdepodobne nemá SFD ochranu a na všetky úkony by mal stačiť prvý level odomknutia - otvorením kapoty motorového priestoru.

Renault používa central gateway jednotku (CGW), ktorá dovoľuje bez odomknutia urobiť identifikáciu jednotky, čítanie+vymazanie chýb a sledovanie livedata. Pre ďalšie funkcie ako test akčných členov, konfigurácie a servisné funkcie je potrebné odomknutie.

Iveco má zamknuté najnovšie dodávky Daily a aj niektoré najnovšie nákladné vozidlá.

 

Možnosť diagnostiky pre nezávislé autoservisy:

1. OEM diagnostika - túto možnosť rovno vynecháme, pretože OEM zariadenia a ceny ich ročných licencií sú niekoľko-násobne vyššie, ako kvalitné 1-značkové / univerzálne zariadenia. O niečo lacnejšie je rozšírenie vybavenia o Pass-Thru zariadenie a pri blokovanom vozidle zaplatenie poplatku pre kompletnú diagnostiku cez OEM softvér výrobcu. Stále ale ide o desiatky EUR, ktoré sa prirátajú k servisu každého dotknutého vozidla a hlavne čas potrebný na registráciu u výrobcu, platbu, stiahnutie a inštaláciu OEM softvéru, nastavenie zariadenia...

2. Zariadenie autorizované automobilkou 

  • Autocom ponúka pri spojení s novými vozidlami online odomknutie a kompletnú funkčosť cez službu Gateway Portal (je priamo v programe). Takéto odomknutie je dohodnuté s výrobcami, nemá vplyv na platnosť záruky a pre Autocom je súčasťou platených aktualizácií. Počítač musí byť počas práce pripojený na internet, ďalšie informácie: https://autocom.se/en/autocom-security-gateway/ V čase aktualizácie má Autocom zahrnuté v službe značky FCA koncernu (Fiat / Alfa Romeo / Lancia / Jeep), Daimler (Mercedes-Benz, Smart), VAG (VW, Škoda, Audi, Seat)Renault / Dacia, Volvo / Polestar a samostatne si môžete doobjednať Iveco (za ročný poplatok, zamknuté je napr. nové Daily). V príprave je pridanie nových značiek Hyundai, Kia a Ford. 
  • LAUNCH rovnako pripravil pre svoje profesionálne európske typy X431 EURO Pro4, Pro5, Turbo, Turbo II, Link, TAB II, TAB III... možnosť zakúpiť prístup k odomknutiu vozidiel koncernu FCA, Renault / Dacia, Mercedes Benz a VW koncern. Služba SGW Portal je dostupná len pre európske zariadenia (X431 EURO xxxxx), nie čínske, pretože servery buduje a financuje európske zastúpenie a zároveň automobilky požadujú sídlo v EU. V Číne vozidlá nie sú blokované, takže výrobca tento problém pre typy ako Pro Mini, Elite, Pro V, Pro V+, PAD III, PAD VII... nerieši. LAUNCH obsahuje v profesionálnych modeloch aj offline odomknutie nových vozidiel Hyundai / Kia, za ktoré nemusíte platiť.
  • VCDS novej generácie (HEX-V2 / HEX-NET taktiež obsahuje v novom softvéri odomknutie vozidiel VW koncernu cez tokeny (kúpite ich cez automobilku / niektorých predajcov) a pripravujte sa automatické odomknutie 1 kliknutím - aktuálne informácie TU.

Riešenia pre ďalšie automobilky majú výrobcovia univerzálnych zariadení rozpracované a budú sa doplňované v budúcich aktualizáciách a nových službách.

​​​​3. Obídenie SGW modulu - keďže fyzický SGW modul u FCA zatiaľ len jednoducho filtruje CAN komunikáciu, dajú sa po jeho odpojení prepojiť CAN linky a tak umožniť prístup ku všetkým funkciám. Nevýhoda je, že sa musíte fyzicky dostať k SGW modulu - do adaptéra zapojíte 2 a diagnostika bude komunikovať bez obmedzenia. Treba rátať s chybou kvôli odpojenej SGW jednotke a zároveň je toto riešenie len čiastočné - po zmene zabezpečenia v budúcnosti a pri iných značkách sa nebude dať použiť. Ak výrobca diagnostiky nespolupracuje s výrobcom vozidla (aktuálne napr. MultiECUScan), iná možnosť na spojenie nezostáva. FCA SGW adaptér môžete objednať TU.

4. Samostatný modul - funguje podobne, ako možnosť bod 2 - zaregistrujete sa, zaplatíte poplatok, pripojíte auto a diagnostiku k modulu (navyše ho ale musíte dokúpiť). Príklad sú TECNOMOTOR SGW KEY, Magneti Marelli Security Pass, alebo modul od Texy. Nevýhodou je hlavne cena (500-800EUR) a obmedzená podpora značiek. Investíciou do profesionálneho zariadenia Autocom / LAUNCH, získavajú majitelia túto funkčnosť bez dokupovania HW.

30: FCA / MB / Hyundai-KIA / VAG / Renault / Ford / Volvo / Iveco / MAN - blokovanie diagnostiky, zamknuté vozidlá (10/2024) - Galéria 4

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

FCA SGW adaptér

FCA SGW adaptér

Riešenie od Magneti Marelli

Riešenie od Magneti Marelli

Riešenie od Tecnomotor

Riešenie od Tecnomotor