30: FCA / MB / Hyundai-KIA / VAG / Renault - blokovanie diagnostiky (2022)

Novšie vozidlá obsahujú blokovanie funkcií cez diagnostiku, v článku si popíšeme možnosti odomknutia koncerov FCA (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep...), Daimler (Mercedes Benz, Smart), Hyundai-KIA , VAG (VW, Škoda, Audi, Seat...) a Renault (Renault, Dacia).

FCA využíva novú riadiacu jednotku "security gateway" (SGW). SGW má za úlohu blokovať napríklad test akčných členov, špeciálne funkcie  a vymazanie chýb. Funkcie identifikácia, čítanie chýb a sledovanie meraných veličín ostávajú bez obmedzenia. Táto novinka má oficiálne priniesť zvýšenie ochrany pred napadnutím systémov vozidla. Už dávnejšie sa objavili úspešné pokusy o diaľkové ovládanie nových vozidiel, vyradenie brzdového systému, ovládanie klímy, osvetlenia, audiosystému... Boli urobené tzv. etickými hackermi, ktorí najprv svoje výsledky posunuli priamo automobilkám a až s odstupom času ich zverejnili. Niektoré opatrenia automobiliek sú ale na zváženie, pretože tu zjavne nejde len o zabezpečenie, ale aj o sledovanie a spoplatnenie prístupu k vozidlu. Pre overenie vozidla stačí skúsiť spojenie s SGW a ak sa podarí (alebo ho diagnostika nájde pri skenovaní jednotiek), tak môžete mať zablokované funkcie. Niektoré z vozidiel, ktoré používajú tento modul už od 2018/2019 - 500X, Renegade, 500L MCA, Doblo, Giulia/Stelvio... Od 2020/2021 by ho mali mať všetky modely FCA.

Skupina Daimler (Mercedes Benz, Smart) blokuje komunikáciu cez takzvaný Seed Key. Ako pri FCA ide o blokovanie akýchkoľvek špeciálnych funkcií a je potrebné autorizácia cez spojenie so serverom výrobcu. Bez obmedzení je dovolená len identifikácia jednotky, sledovanie meraných veličín, čítanie chýb a navyše oproti FCA aj ich vymazanie. Príklady vozidiel s touto ochranou: A180d, C300de + modely vyrobené od 4. kvartálu 2019.

KIA / Hyundai používa Security Gateway v modeloch od roku 2018.

VW / Škoda / Audi / Seat používa softvérovú ochranu (SFD) zavádzanú od roku 2020 napr. na platforme MQB37W (VW Golf 8, Octavia IV...), MQB2020 (MQBevo).  Blokované je napríklad kódvanie jednotiek, prispôsobenie, základné nastavenie... bez odomknutia ostáva funkčné čítanie chýb a sledovanie meraných veličín.

 

Možnosť diagnostiky pre nezávislé autoservisy:

1. OEM diagnostika - túto možnosť rovno vynecháme, pretože OEM zariadenia a ceny ich ročných licencií sú niekoľko-násobne vyššie, ako kvalitné 1-značkové / univerzálne zariadenia. O niečo lacnejšie je rozšírenie vybavenia o Pass-Thru zariadenie a pri blokovanom vozidle zaplatenie poplatku pre kompletnú diagnostiku cez OEM softvér výrobcu. Stále ale ide o desiatky EUR, ktoré sa prirátajú k servisu každého dotknutého vozidla (+čas potrebný na registráciu u výrobcu, platbu, stiahnutie a inštaláciu OEM softvéru, nastavenie zariadenia...).

2. Zariadenie autorizované automobilkou - Autocom ponúka pri spojení s novými vozidlami online odomknutie a kompletnú funkčosť cez službu Gateway Portal. Takéto odomknutie je dohodnuté priamo s výrobcami, nemá vplyv na platnosť záruky, pre CDP+ je možné ročný prístup dokúpiť, pre ICON je súčasťou aktualizácií. Počítač musí byť počas práce pripojený na internet, ďalšie informácie: https://autocom.se/en/autocom-security-gateway/ Aktuálne (5/2022) má Autocom zahrnuté v službe značky FCA (Fiat / Alfa Romeo / Lancia / Jeep), Daimler (Mercedes-Benz, Smart) a VW (VW, Škoda, Audi, Seat). Výrobca LAUNCH rovnako pripravil pre svoje typy Pro4, Pro5, TAB II a taktiež ThinkTool možnosť zakúpiť ročný prístup (zatiaľ pre FCA, ďalšie značky sa pripravujú). Počas diagnostiky sa zobrazí upozornenie o SGW a po potvrdení program automaticky cez FCA server odblokuje kompletnú funkčnosť (po zadaní prihlasovacích údajov). LAUNCH obsahuje aj odomknutie nových vozidiel Hyundai-Kia, podpora je ale dostupná len v európskych zariadeniach (v našej ponuke - Euro Pro, Euro Turbo, Euro Pro4, Euro Pro5...), nie v čínskych modeloch kupovaných najčastejšie cez Ebay / Aliexpress. Ak máte niektorú z čínskych verzií ako X431 mini, V, V+ a podobne, v týchto diagnostika zamknutých vozidiel cez účty Launch Europe nie je zahrnutá. Riešenia pre ďalšie automobilky majú výrobcovia univerzálnych zariadení rozpracované a budú sa doplňované v budúcich aktualizáciách. VCDS taktiež obsahuje v novom softvéri odomknutie vozidiel VW koncernu.

3. Obídenie SGW modulu - keďže fyzický SGW modul u FCA zatiaľ len jednoducho filtruje CAN komunikáciu, dajú sa po jeho odpojení prepojiť CAN linky a tak umožniť prístup ku všetkým funkciám. Nevýhoda je, že sa musíte fyzicky dostať k SGW modulu - do adaptéra zapojíte 2 a diagnostika bude komunikovať bez obmedzenia. Treba rátať s chybou kvôli odpojenej SGW jednotke a zároveň je toto riešenie len čiastočné - po zmene zabezpečenia v budúcnosti a pri iných značkách sa nebude dať použiť. Ak výrobca diagnostiky nespolupracuje s výrobcom vozidla (aktuálne napr. MultiECUScan), iná možnosť na spojenie nezostáva. FCA SGW adaptér môžete objednať TU.

4. Samostatný modul - funguje podobne, ako možnosť bod 2 - zaregistrujete sa, zaplatíte poplatok, pripojíte auto a diagnostiku k modulu (navyše ho ale musíte dokúpiť). Príklad sú TECNOMOTOR SGW KEY, Magneti Marelli Security Pass, alebo modul od Texy. Nevýhodou je hlavne cena (500-800EUR). Investíciou do profesionálneho zariadenia Autocom CDP+ alebo ICON / niektorých typov LAUNCH / THINKTOOL získavajú majitelia túto funkčnosť bez dokupovania HW.

 

//Aktualizácia 5/2022

30: FCA / MB / Hyundai-KIA / VAG / Renault - blokovanie diagnostiky (2022) - Galéria 4

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autel - redukcia s nutnosťou rozoberať vozidlo

Riešenie od Autel - redukcia s nutnosťou rozoberať vozidlo

Riešenie od Magneti Marelli - modul za cca 500EUR

Riešenie od Magneti Marelli - modul za cca 500EUR

Riešenie od Tecnomotor - modul za cca 800EUR

Riešenie od Tecnomotor - modul za cca 800EUR