4: Diagnostické rozprávky (2011)

Kde bolo, tam bolo, žila celá rodina neoriginálnych diagnostik, ktore všetky autá zničili, "odpálili" im riadiace jednotky, vypínali motory počas jazdy aj ked boli odpojené.... takto by sa dali začať mnohé články, ktoré si predajcovia diagnostiky dávajú na svoje stránky... aspoň tí menší. Predstava takejto rozprávky na oficiálnej stránke Bosch by dostala aj mňa :)

V článkoch Diagnostické rozprávky by som Vám chcel priblížiť aké nezmysly sú schopní predajcovia zverejňovať na svojich stránkach, len aby v zákazníkovi vzbudili strach a nedôveru voči istatným predajcom. Pre bežného človeka sú ich výmysly odbornými článkami, pre mňa ako odborníka z oblasti autodiagnostiky je to niečo, z čoho sa mi chce...

 

Zverejňujem tu kompletnú kópiu jedného internetového článku aj s mojimi komentármi (červené). Príjemnú zábavu :)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jako v každém odvìtví, tak i v autodiagnostice se vyskytuje velké množství padìlkù tváøících se, jako značková diagnsotická zaøízení. Tyto výrobky jsou mnohdy velmi poruchové a stejnì tak nebezpečné pro samotné auto zákazníka. Proto Vám zde pøinášíme alespoň malý souhr, jak tyto diagnostiky poznat a jak se jich nejlépe vyvarovat.

Bohužel Vám zde nemùžeme ukázat testované padìlané diagnostiky z dùvodu možnosti trestního postihu za zveøejnování a poškozování. Pokusíme se Vám tedy jen pøiblížit na co by jste si mìly pøi koupi dát pozor dát pozor.

---------------------------------------------------------

Žiadny test nemôhol byť... každý zdravý človek z odboru autodiagnostiky to pochopí v ďalšej časti článku.

---------------------------------------------------------

Cena kvalitních (originálních) diagnostik neklesne pod 1000Kč (za menší cenu není možné diagnostiky ani dovést, natož prodávat). Mùže se také jednat o "stìdrého" prodejce, který nemá zájem na prodeji nic vydìlat.

---------------------------------------------------------

Tu by som veľmi neodporoval. Aj keď je text stále o vymyslených "originálnych zariadeniach ELM327", všeobecne sa naozaj legálne podnikať a predávať ELM327 s 2 ročnou zárukou (takou že za 2 roky ju bude môcť zákazník naozaj využiť) nedá za nákupnú cenu. Ceny sa stále znižujú a možno niekedy klesnú až k tejto úrovni.

---------------------------------------------------------

 

Další znak je CD s ovladači. Pokud je CD jen bíle a není na nìm logo společnosti nebo není nijak potisklé jedná se o vypálenou kopii. Na CD ani není program na nainstalování nebo na pøedstavení produktu. Vìtšinou se zde vyskytují jen nesmyslné jen složky a zákazník nemá jak diagnostiku nainstalovat. Na nìkterých CD jsou i v rozporu s autorskými právy umístìny všemožné verze programù, které byly dotyčným prodejcem nezákonnì umístìny na disk.

---------------------------------------------------------

Typický príklad nákupu z Číny. Stále to ale nieje znak, že zariadenie je originál... originál- čo je originál? Ak si kúpite žiarovku H4 Hella a H4 Osram, ktoré je originál? Predpokladajme, ale že autor myslel "zariadenie ktoré obsahuje originálny čip ELM". Táto firma vyrába čipy ELM pre ďalších výrobcov, ktorí si zariadenia stavajú sami. Originál teda môže byť aj 30 typov zariadení od 30 výrobcov, pretože ho obsahujú.

---------------------------------------------------------

 

Čip ELM 327 je popsán buď pøímo názvem ELM 327 nebo jej dodává firma FTDICHIP! Další výrobci mají vlastní loga. Vìtšina Asijských diagnostik je však popsána jen čísly a nesmyslnými písmeny.

---------------------------------------------------------

Ak už autor píše o "originále" a "neoriginále", môhol by tomu rozumieť aspoň on... ale nerozumie. Čip ELM (327,323... rôzne verzie) vyrába firma ELM Electronic (www.elmelectronics.com). Ide o OBD2-RS232 prevodník, ktorý má na starosti prekonvertovať signály z auta (v rôznych normách) na signály odpovedajúce rozhraniu RS232 (sériový port PC).


Doplnenie 16.11.2011: firma Elm Electronic zverejnila, že všetky jej produkty sú postavené na čipoch od firmy Microchip Technology Inc. Zároveň sa k nám dostal prevodník ktorý bol deklarovaný ako originál ELM... tak sme ho rozobrali a vnútri bol čip presne ako na obrázku zo stránok ELM Electronics.

A čo sa stalo keď sme odstránili svetlú nálepku ELM 327? Objavil sa mikropočítač PIC. Aký je teda rozdiel medzi originálom a neoriginálom? V nálepke, mieste kde sa mikropočítač naprogramoval a v jeho cene. Od ELM electronics je to 19USD bez rozdielu množstva+doprava, od Microchip (PIC) do 4USD pri väčších odberoch. Rozdiel 15USD ušetria zákazníci.

 

 

V zariadení môže byť aj druhý čip od firmy FTDI (napríklad FT232RL) (www.ftdichip.com), ktorý prevádza signál RS232 na USB. Tento čip obsahuje napíklad aj VAG KKL, VCDS Start/Comfort, K+CAN Commander a ďalšie diagnostiky / iné PC zariadenia. Čipy ELM a FTDI nemajú nič spoločné a ide teda o 2 rozličné prvky. Autor sa rovnako pomýlil s obrázkom, na ktorom je mikropočítač od FTDI... ten sa v diagnostike nepoužíva myslím vôbec.

"Vìtšina Asijských diagnostik je však popsána jen čísly a nesmyslnými písmeny."

Originálny čip ELM327 (v1.4) stojí v čase písania tohoto článku 32,5USD/kus bez dopravy. Ak zarátame ešte náklady na výrobu zvyšnej časti zariadenia a ďalšiu dopravu, vyšli výrobcom vysoké ceny. Rozhodli sa teda pripraviť svoj čip, ktorý plne nahradí originálny ELM za zlomkovú cenu... a tým sa stal naprogramovaný mikropočítač PIC. Autor zjavne elektroniku nevidel ani z diaľky, pretože nazvať označenie PICxxxxx "čísly a nesmyslnými písmeny" je poriadna hanba. Výrobca mikropočítačov PIC- Microchip Technology Inc. (www.microchip.com) je technologicky aj kapacitne ďaleko pred takým malým výrobcom ako ELM Electronics. 100%ná a poriadne lacnejšia náhrada čipov ELM je už dávno tu. Keby nebola, rovnako funkčné zariadenia s nálepkou ELM na čipe vnútri stoja 2x viac...

---------------------------------------------------------

 

Padìlaný diagnotický čip rozpozná napø. software Scantoolnet verze 120 a 115. Testovali jsme jej a 70% padìlaných diagnostik odhalil! Verzy programu Scantoolnet 120 naleznete zdarma ke stažení zde.

---------------------------------------------------------

Možno existuje softvér, ktorý rozozná či je v zariadení čim ELM (akože "originál") alebo mikropočítač PIC naprogramovaný podobným programom. Funkčnosť týchto čipov je ale rovnaká tak prečo platiť viac? Autor o tejto plnohodnotnej a lacnejšej náhrade asi nevie...

---------------------------------------------------------

 

Padìlky diagnostiky VAG COM od firmy Ross-Tech poznáte takto:

Nìjnovìjší autodiagnostiky jsou dodávány s kabely HEX CAN. Tyto kabely i se softwarem nejdou pod cenu 5000Kč.Pokud nevíte, zda je kabel originální mùžete se podívat na stránky firmy Ross-tech.com kde kabel najdete nebo ne. Pokud jej naleznete a cena, která je uvedena v dollarech je v pøepočtu vìtší než v korunách, tak se 100% nejedná o výrobek ross-tech a je kabel padìlaný!

---------------------------------------------------------

Dá sa súhlasiť- originálnu diagnostiku HEX-CAN (=VCDS) pod 5000kč v čase písania článku nezoženiete. Jediná možnosť je robiť charitu a dotovať ceny... čo samozrejme nikto neurobí.

---------------------------------------------------------

 

Jak padìlané diagnostiky mohou poškodit Váš vùz?

Jelikož jsme firma s dlouholetou tradicí a množstvím zkušeností, mìli jsme tedy možnost testovat tyto diagnostiky a kabely. Výsledky byly tragické. Podaøilo se nám zníčit nìkolik øídících jednotek pomocí kabelu KKL vag.

Výsledky ELM 327 nebyly tak hrozné jak u kabelu KKL ale pár jednotek se zníčilo také. U nìkterých vozù zùstala poškozena kompletní elektrika. U dalších byl rozladìný motor a kolísaly otáčky. U nìkterých aut se motor vypnul po pøipojení, nìkolik aut má následky s vypínaním motoru i bez pøipojení diagnostiky (stalo se to pi jízdì na dalnici) a to hned nìkolikrát!

---------------------------------------------------------

Tu je k otázke originálov zaradené aj nové zariadenie- VAG KKL. Pre ozrejmenie a pre autora (aby sa niečo naučil)- KKL je označenie pre diagnostický prevodník normy ISO9141 a KWP2000, ktorý sa často použiva s programom VAG-COM a tak vzniklo ľudové pomenovanie VAG KKL. Samotný prevodník KKL (na USB/COM port) je celkom jenoduché zapojenie niekoľkých súčiastok, ktoré nieje nijako patentované ani ho nevymyslel Rosstech (autor programu VAG COM). Pri USB verzii je pridaný čip od firmy FTDI (áno tej, čo podľa autora vyrába čip ELM...). Schému prevodníka KKL nájdete všade na internete, napríklad tu: http://www.blafusel.de/obd/obd2_obdii_obd-2_list_me_en.html

Tajomstvo odhalené, vyhlásime všetci krach... alebo ich nebudeme predávať za nezmyselné peniaze ako niektorí iní predajcovia. Každý nech sa rozhodne sám, ja strašiť vymysleným rozdelením originál/neoriginál nebudem.

 

K poškodeným jednotkám- tento blud som čiastočne popísal v článku 1-Pozor na modré čínske kabely... Žiadny diagnostický kábel VAG KKL ani ELM327 nikomu jednotku nezničil/nepoškodil. Diagnostikoval som s nimi možno 200-300x, predali sme ich viac... kde sú tí majitelia, ktorým sa niečo poškodilo? Asi umreli pri výbuchu diagnostikovaného auta.

 

Ak máte diagnostické zariadenie od seriózneho predajcu, ak bolo vyrobené serióznou firmou, tak neexistuje aby poškodilo jednotku. Ak ste si ho ale vyrobili sami systémom "prepojím plus na všetky ostatné piny OBD2 zásuvky" tak tam sa dá predpokladať možné poškodenie... ak teda nemáte auto s komunikačnou normou, ktorá má logické signály 12V- to by ste ani takto nemôhli zničiť dátové linky jednotiek :) V praxi sú ale ľudia, ktorí si vyrábajú diagnostické káble dosť elektrotechnicky zruæní, takže ani tam som nepostrehol, že by si niekto niečo na aute poškodil.

Zariadenia predávané našou firmou sú overené spomínanými stovkami spokojných zákazníkov. Výber dobrého a nie najlacnejšieho dodávateľa sa každej serióznej firme vráti na spokojnosti zákazníkov...

 

Inou kapitolou je poškodenie nevhodným softvérovým zásahom. Ak si riadiacu jednotku napríklad prekódujete vymysleným číslom, nečakajte že bude správne pracovať. U diagnostických zariadení VAG KKL a ELM 327 som sa ale nestretol s nastavením, ktoré by nebolo možné vrátiť a ktoré by jednotku dokázalo softvérovo/hardvérovo poškodiť (existovali RJ airbagu, ktoré sa môhli softvérovo poškodiť pri čítaní, ale tam program VAG-COM vypisoval dopredu upozornenie...). Iná kapitola sú flashovacie zariadenia ako Galletto/KWP2000/S-MPS... tam sa dá škody napáchať dosť.

---------------------------------------------------------

 

Všechny poškozené vozy byly opraveny na náklady výrobce. Soudní cestou však vymáhání penìz trvalo 7 mìsícù (výrobce najednou neexistoval). Právní øízení je finančnì náročné a vcelku složité pro normální osobu (zákazníka). Proto Vám doporučujeme vyhnout se tìmto potížím a kupovat ovìøenou kvalitu od ovìøených výrobcù.

Varování je tedy takové:

Dejte si pozor na tyto kabely či adaptéry. Pokud se Vám vypne motor napøiklad na dalnici v rychlosti 150km/h tak to mùže být velice nebezpìčné. Ušetøení penìz za diagnostiku se po té nìkdy ani nevyplatí.

---------------------------------------------------------

Tu už naozaj nieje čo komentovať... Myslím, že autor má fantáziu, ktorá by sa dala využiť nielen pri zavádzaní zákazníkov. Navrhujem písanie rozprávok.

---------------------------------------------------------

 

Tento článok vznikol ako reakcia na neskutočné hlúposti, ktoré sa šíria internetom. Medzitým sa článok síce zmenil, ale na počudovanie stále obhajuje horeuvedené hlúposti. Koniec snáď len vhodným citátom:

 

"Ani hlúpi ľudia neurobili na svete toľko zmätkov, koľko múdri ľudia, ktorí si boli príliš istí svojou múdrosťou a spoliehali sa iba na ňu."

BABLER Otto František