30: FCA / MB / Hyundai KIA / VAG / Renault - blokovanie diagnostiky (2021)

Novšie vozidlá koncernov FCA (Fiat, Alfa, Lancia, Chrysler, Jeep, Dodge...), Daimler (Mercedes Benz), Hyundai-KIA , VAG (VW, Škoda, Audi, Seat...) a Renault (Renault, Dacia) obsahujú blokovanie funkcií cez diagnostiku.

FCA využíva novú riadiacu jednotku "security gateway" (SGW). SGW má za úlohu blokovať napríklad test akčných členov, špeciálne funkcie  a vymazanie chýb. Funkcie identifikácia, čítanie chýb a sledovanie meraných veličín ostávajú bez obmedzenia. Táto novinka má oficiálne priniesť zvýšenie ochrany pred napadnutím systémov vozidla. Už dávnejšie sa objavili úspešné pokusy o diaľkové ovládanie nových vozidiel, vyradenie brzdového systému, ovládanie klímy, osvetlenia, audiosystému... Boli urobené tzv. etickými hackermi, ktorí najprv svoje výsledky posunuli priamo automobilkám a až s odstupom času ich zverejnili. Niektoré opatrenia automobiliek sú ale na zváženie, pretože tu zjavne nejde len o zabezpečenie, ale aj o sledovanie a spoplatnenie prístupu k vozidlu. Pre overenie vozidla stačí skúsiť spojenie s SGW a ak sa podarí (alebo ho diagnostika nájde pri skenovaní jednotiek), tak môžete mať zablokované funkcie. Niektoré z vozidiel, ktoré používajú tento modul už od 2018/2019 - 500X, Renegade, 500L MCA, Doblo, Giulia/Stelvio... Od 2020 by ho mali mať všetky modely FCA.

Skupina Daimler (Mercedes Benz, Smart) blokuje komunikáciu cez takzvaný Seed Key. Ako pri FCA ide o blokovanie akýchkoľvek špeciálnych funkcií a je potrebné autorizácia cez spojenie so serverom výrobcu. Bez obmedzení je dovolená len identifikácia jednotky, sledovanie meraných veličín, čítanie chýb a navyše oproti FCA aj ich vymazanie. Príklady vozidiel s touto ochranou: A180d, C300de + modely vyrobené od 4. kvartálu 2019.

KIA / Hyundai používa Security Gateway v modeloch od roku 2018.

VW / Škoda / Audi / Seat používa softvérovú ochranu SFD zavádzanú od roku 2020 napr. na platforme MQB37W (VW Golf 8, Octavia IV...), MQB2020 (MQBevo).  Blokované je napríklad kódvanie jednotiek, prispôsobenie, základné nastavenie... bez odomknutia ostáva funkčné čítanie chýb a sledovanie meraných veličín.

 

Možnosť diagnostiky pre nezávislé autoservisy:

1. OEM diagnostika - túto možnosť rovno vynecháme, pretože OEM zariadenia a ceny ich ročných licencií sú niekoľko-násobne vyššie, ako kvalitné 1-značkové / univerzálne zariadenia. O niečo lacnejšie je rozšírenie vybavenia o Pass-Thru zariadenie a pri blokovanom vozidle zaplatenie poplatku pre kompletnú diagnostiku cez OEM softvér výrobcu. Stále ale ide o desiatky EUR, ktoré sa prirátajú k servisu každého dotknutého vozidla (+čas potrebný na registráciu u výrobcu, platbu, stiahnutie a inštaláciu OEM softvéru, nastavenie zariadenia...).

2. Univerzálne zariadenie autorizované automobilkou - Autocom CDP+ alebo Autocom ICON ponúka pri spojení s novými vozidlami FCA a Mercedes Benz registráciu a bez akéhokoľvek rozoberania kompletnú funkčosť. Táto možnosť neovplyvňuje záruku vozidla a je podporovaná priamo výrobcom. Počítač musí byť počas práce pripojený na internet, ďalšie informácie: https://autocom.se/en/autocom-security-gateway/ Výrobca LAUNCH rovnako pripravil pre svoje typy Pro4, Pro5 a TAB II a taktiež ThinkTool možnosť zakúpiť ročný prístup (zatiaľ pre FCA). Počas diagnostiky sa zobrazí upozornenie o SGW a po potvrdení program automaticky cez FCA server odblokuje kompletnú funkčnosť. Riešenia pre ďalšie automobilky budú doplnené v budúcich aktualizáciách (VW koncern, Renault, Hyundai-Kia). VCDS v čase písania taktiež testuje funkcie na diagnostiku nových zamknutých vozidiel.

3. Obídenie SGW modulu - keďže fyzický SGW modul u FCA zatiaľ len jednoducho filtruje CAN komunikáciu, dajú sa po jeho odpojení prepojiť CAN linky a tak umožniť prístup ku všetkým funkciám. Nevýhoda je, že musíte niekedy rozoberať interiér - napríklad vybrať audio jednotku (podľa modelu vozidla) a ide len o dočasné riešenie pre 1 koncern. Na trhu sa objavujú bypass moduly, ktoré tieto linky prepájajú - zapojíte do nich 2 konektory namiesto pôvodného FCA SGW modulu a diagnostika komunikuje bez obmedzenia. Treba rátať s chybami kvôli odpojenej jednotke a zároveň je toto riešenie len čiastočné - po zmene zabezpečenia v budúcnosti a pri iných značkách sa nebude dať použiť. V skratke ak výrobca diagnostiky nespolupracuje s výrobcom vozidla, iná možnosť na spojenie mu nezostáva.

4. Samostatný modul - funguje podobne, ako možnosť bod 2 - zaregistrujete sa, zaplatíte poplatok, pripojíte auto a diagnostiku k modulu (navyše ho ale musíte dokúpiť). Príklad sú TECNOMOTOR SGW KEY, Magneti Marelli Security Pass, alebo modul od Texy. Nevýhodou je hlavne cena (500-800EUR). Investíciou do profesionálneho zariadenia Autocom CDP+ alebo Autocom ICON / niektorých typov LAUNCH / THINKTOOL získavajú majitelia túto funkčnosť bezplatne v bežných aktualizáciách softvéru.

 

//Aktualizácia 8/2021

30: FCA / MB / Hyundai KIA / VAG / Renault - blokovanie diagnostiky (2021) - Galéria 4

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autel - redukcia s nutnosťou rozoberať vozidlo

Riešenie od Autel - redukcia s nutnosťou rozoberať vozidlo

Riešenie od Magneti Marelli - modul za cca 500EUR

Riešenie od Magneti Marelli - modul za cca 500EUR

Riešenie od Tecnomotor - modul za cca 800EUR

Riešenie od Tecnomotor - modul za cca 800EUR