30: FCA / Daimler / Hyundai KIA - blokovanie diagnostiky (2020)

Niektoré vozidlá koncernov FCA (Fiat, Alfa, Lancia, Chrysler, Jeep, Dodge...), Daimler (Mercedes Benz) a Hyundai-KIA obsahujú od modelového roku 2018 blokovanie funkcií cez diagnostiku.

FCA využíva novú riadiacu jednotku "security gateway" (SGW). SGW má za úlohu blokovať napríklad test akčných členov, špeciálne funkcie  a vymazanie chýb. Funkcie identifikácia, čítanie chýb a sledovanie meraných veličín ostávajú bez obmedzenia. Táto novinka má oficiálne priniesť zvýšenie ochrany pred napadnutím systémov vozidla. Už dávnejšie sa objavili úspešné pokusy o diaľkové ovládanie nových vozidiel, vyradenie brzdového systému, ovládanie klímy, osvetlenia, audiosystému... Boli urobené tzv. etickými hackermi, ktorí najprv svoje výsledky posunuli priamo automobilkám a až s odstupom času ich zverejnili. Niektoré opatrenia automobiliek sú ale na zváženie, pretože tu zjavne nejde len o zabezpečenie, ale aj o sledovanie a spoplatnenie prístupu k vozidlu. Pre overenie vozidla stačí skúsiť spojenie s SGW a ak sa podarí (alebo ho diagnostika nájde pri skenovaní jednotiek), tak môžete mať zablokované funkcie. Niektoré z vozidiel, ktoré používajú tento modul už od 2018/2019 - 500X, Renegade, 500L MCA, Doblo, Giulia/Stelvio... Od 2020 by ho mali mať všetky modely FCA.

Skupina Daimler (Mercedes Benz) blokuje komunikáciu cez takzvaný Seed Key. Ako pri FCA ide o blokovanie akýchkoľvek špeciálnych funkcií a je potrebné autorizácia cez spojenie so serverom výrobcu. Bez obmedzení je dovolená len identifikácia jednotky, sledovanie meraných veličín, čítanie chýb a navyše oproti FCA aj ich vymazanie. Príklady vozidiel s touto ochranou: A180d, C300de + modely vyrobené od 4. kvartálu 2019.

KIA / Hyundai používa Security Gateway v modeloch od roku 2018.

 

Možnosť diagnostiky pre nezávislé autoservisy:

1. OEM diagnostika - túto možnosť rovno vynecháme, pretože OEM zariadenia a ceny ich ročných licencií sú niekoľko-násobne vyššie, ako kvalitné 1-značkové / univerzálne zariadenia. O niečo lacnejšie je rozšírenie vybavenia o Pass-Thru zariadenie a pri blokovanom vozidle zaplatenie poplatku pre kompletnú diagnostiku cez OEM softvér výrobcu. Stále ale ide o desiatky EUR, ktoré sa prirátajú k servisu každého dotknutého vozidla (+čas potrebný na registráciu u výrobcu, platbu, stiahnutie a inštaláciu OEM softvéru, nastavenie zariadenia...).

2. Univerzálne zariadenie autorizované automobilkou - Autocom CDP+ ponúka pri spojení s novými vozidlami FCA registráciu a bez akéhokoľvek rozoberania kompletnú funkčosť. Táto možnosť neovplyvňuje záruku vozidla a je podporovaná priamo výrobcom. Poplatok za 24h prístup je symbolické 1EUR, mesiac/10EUR, alebo rok 100EUR (platba ide priamo FCA). Počítač musí byť počas práce pripojený na internet. Výrobca LAUNCH rovnako pripravil pre svoje typy Pro4, Pro5 a TAB II možnosť zakúpiť ročný prístup (cena okolo 150EUR). Počas diagnostiky sa zobrazí upozornenie o SGW a po potvrdení program automaticky cez FCA server odblokuje kompletnú funkčnosť. Riešenia pre ďalšie automobilky budú doplnené v budúcich aktualizáciách.

3. Obídenie SGW modulu - keďže SGW u FCA zatiaľ len jednoducho filtruje CAN komunikáciu, dajú sa po jeho odpojení prepojiť CAN linky a tak umožniť prístup ku všetkým funkciám. Nevýhoda je, že musíte rozoberať interiér - napríklad vybrať audio jednotku (podľa modelu vozidla) a ide len o dočasné riešenie pre 1 koncern. Na trhu sa objavujú "krabičky", ktoré tieto linky prepájajú - zapojíte do nich 2 konektory namiesto pôvodného FCA SGW modulu a diagnostika komunikuje bez obmedzenia. Treba rátať s chybami kvôli odpojenej jednotke a zároveň je toto riešenie len čiastočné - po zmene zabezpečenia a pri iných značkách sa nedá použiť. Ak výrobca diagnostiky nemá spoluprácu s výrobcami vozidiel (môžu ho blokovať napr. kvôli kradnutiu dát z originálnych zariadení), iná možnosť na spojenie mu nezostáva.

4. Samostatný modul - funguje podobne, ako možnosť bod 2 - zaregistrujete sa, zaplatíte poplatok, pripojíte auto a diagnostiku k modulu (navyše ho ale musíte dokúpiť). Príklad sú TECNOMOTOR SGW KEY, Magneti Marelli Security Pass, alebo modul od Texy. Nevýhodou je hlavne cena (500-800EUR). Investíciou do profesionálneho zariadenia Autocom CDP+ / niektorých typov LAUNCH získavajú majitelia túto funkčnosť bezplatne v bežných aktualizáciách softvéru.

 

//Aktualizácia 11/2020

30: FCA / Daimler / Hyundai KIA - blokovanie diagnostiky (2020) - Galéria 4

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autocom - bezplatná funkcia v diagnostike

Riešenie od Autel - redukcia s nutnosťou rozoberať vozidlo

Riešenie od Autel - redukcia s nutnosťou rozoberať vozidlo

Riešenie od Magneti Marelli - modul za cca 500EUR

Riešenie od Magneti Marelli - modul za cca 500EUR

Riešenie od Tecnomotor - modul za cca 800EUR

Riešenie od Tecnomotor - modul za cca 800EUR