21: Výber nabíjačky do servisu (2018)

V každom autoservise je potrebné mať nabíjačku / zdroj, na ktorý sa môžete spoľahnúť. Ešte stále v dielňach vídavam nabíjačky postavené na bežných sieťových transformátoroch, s pochybnou/minimálnou reguláciou. Častým a čiastočne pochopiteľným dôvodom prežitia bola blbofunkčnosť - nabíjačka jednoducho tlačila do baterky, bolo jej jedno čo je pripojené (a či vôbec niečo), či sa práve neštartuje, skrat... Modernejšie cenovo dostupné elektronicky riadené nabíjačky sa zvyčajne pri štartovaní vypnú a navyše ich nabíjacie prúdy sú len okolo 3-7A (nepoužiteľné pre rýchlonabíjanie).

 

Druhou rozšírenou kategóriou vybavenia sú štartovacie zdroje / vozíky - tu nie je výnimka, ak sa staršiemu zariadeniu objaví na odpojených svorkách napätie 15-20V. Pripjené na funkčnú batériu svoj účel môže splniť, ale v reálnych podmienkach je riziko poškodenia jednotiek vysoké, zvlášť s nárastom množstva elektroniky vo vozidlách.

 

Riešenia samozrejme existovali, ale pre bežné servisy boli cenovo nedostupné. Moderné zdroje predpisované automobilkami stáli 1-2000EUR a mimo autorizovaných serisov sa veľmi programovanie / paralelná diagnostika / flashovanie softvéru nerobili. Situácia sa zmenila spolu s vozovým parkom na cestách a na potrebu moderných zdrojov reagovali aj výrobcovia. Dnes už preto nie je problém kúpiť za priateľnú cenu multifunkčné zariadenie, ktoré poslúži pri každom probléme. Do našej ponuky sme po výbere zaradili profesionálne produkty Doctor Charge 50/130 talianského výrobcu TELWIN, ktoré majú množstvo výhod:

 

1. Najlepší pomer cena/výkon/funkcie na trhu - porovnávali sme až so 14 ďalšími zariadeniami: Bosch BAT-55, MST-90, Meanwell, Ctek MXTS 40 a 70/50, Ctek PRO60, Midtronics PSC 55A, Midtronics MSP-070, Midtronics GRX-3000, Ring 50A, Autologic Texas INC-700A, GYSFLASH 50.12 HF, GYSFLASH 100.12 HF a Fronius Acctiva Profesional. Niektoré typy sú jednoúčelové (napr. Bosch BAT-55 / Midtronics PSC 55A), takže pomôžu pri flashovaní jednotiek, ale nič viac - baterku s nimi nenabijete správnym spôsobom, žiadna regenerácia, nastavenie napätia...

2. Všetky potrebné funkcie - vybrané zdroje Telwin ponúkajú nie len nabíjanie, ale aj regeneráciu batérií, pomoc pri štarte, nabitie hlboko vybitej batérie, otestovanie alternátora + normovaného štartovacieho prúdu batérie a hlavne funkcia silného zdroja so stabilným nastaviteľným napätím - napr. pre programovanie riadiacich jednotiek.

3. Vysoký výkon -  flashovacie zdroje ho majú vo všeobecnosti na úrovni, ktorá sa nedá porovnávať s klasickými nabíjačkami. Hlavne pri programovaní je spotreba energie veľmi vysoká a pri poklese napätia hrozí poškodenie riadiacej jednotky.

Niekedy sa rieši aký výkon (prúd) je vlastne potrebný na flashovanie (najnáročnejšia činnosť, na ktorú budete zdroj využívať). Teórií je veľa, ale väčšina je založená na diskusiách - Jožo z autorizáku hovoril... takže z praxe:

 

- Samotná riadiaca jednotka motora má pri programovaní spotrebu 1-4 A (záleží od typu, testované vždy mimo vozidla).

- Pri programovaní sa niekedy spustí ventilátor chladiča, pretože riadiaca jednotka prestane komunikovať so zvyškom vozidla a elektronika ovládajúca ventilátory na to zareaguje. Rovnaký režim sa dá dosiahnúť napr. odpojením CAN liniek z motorovej jednotky (napr. EDC16U1 vo VW koncerne, test Golf 5, Transporter T5...). Samotný ventilátor bežných áut máva na max. výkon spotrebu okolo 15-25A - veľmi záleží od typu vozidla.

- Z praxe Transporter T5 nebol problém udržať na rozumnom napätí (cca 13V) pri pustenom ventilátore aj so zdrojom cca 25A (tento prúd sa delil medzi ventilátor a riadiace jednotky vozidla), kdežto Mercedes W211 už mal celkovú spotrebu vyššiu a udržateľné napätie kleslo na 11,5-12V = časť energie dodávala už aj samotná batéria (možno bol ventilátor výkonnejší, ale určite bol vyšší počet riadiacich jednotiek a teda spotreba samotného vozidla). Ventilátor sa dá preventívne odpojiť/vybrať poistka pred flashovaním, ale práve na prípadoch z praxe sa dá stavať výber zdroja. Schválené zdroje výrobcov nemajú extrémne hodnoty, napr. Land Rover v USA používa typ s max. prúdom 55A.

 

Ak by sme mali poradiť, s výberom z našich zdrojov:

Doctor Charge 50 - tento typ zvážte, ak chcete zdroj často prenášať k autám (bez vozíka), prípadne využijete podporu 6V batérií

Doctor Charge 130 - tento typ zvážte, ak využijete vyšší výkon hlavne pre flashovanie luxusných vozidiel / štartovanie / vozidlá a ak nepotrebujete podporu 6V batérií

 

Ovládanie zdrojov a ich funkcie sú rovnaké, takže aj pri kúpe menšieho ho môžete využiť napríklad ako malý štartovací zdroj (70A).