21: Výber nabíjačky do servisu (2022)

V každom autoservise je potrebná nabíjačka / zdroj, na ktoré sa môžete spoľahnúť. Ešte stále vídavame typy postavené na bežných sieťových transformátoroch, s pochybnou / minimálnou reguláciou napätia. Častým a čiastočne pochopiteľným dôvodom prežitia bola primitívna funkčnosť - nabíjačka jednoducho nabíjala a bolo jej jedno, čo je pripojené, či sa práve štartuje, skrat, baterka vybitá na nulu, nebezpečne vysoké napätie... Modernejšie lacné elektronicky riadené nabíjačky sa niekedy pri štartovaní vypnú, ich nabíjacie prúdy sú len okolo 3-7A (nepoužiteľné pre rýchlonabíjanie) a pri výraznejšie vybitých 12V batériách sa zapne režim pre 6V batérie.

Druhou rozšírenou kategóriou vybavenia sú štartovacie zdroje / vozíky - tu nie je výnimka, ak sa staršiemu zariadeniu objaví na odpojených svorkách napätie 15-20V. Pripjené na funkčnú batériu v dobrom stave svoj účel môže splniť, ale v reálnych podmienkach je riziko poškodenia jednotiek vysoké, zvlášť s nárastom množstva elektroniky vo vozidlách.

 

Riešenia samozrejme existovali, ale pre bežné servisy boli cenovo nedostupné. Moderné zdroje predpisované automobilkami stáli 1000-2000EUR a mimo autorizovaných serisov sa veľmi programovanie / paralelná diagnostika / flashovanie softvéru nerobili. Situácia sa zmenila spolu s vozovým parkom na cestách a na potrebu moderných zdrojov reagovali aj výrobcovia. Dnes už preto nie je problém kúpiť za priateľnú cenu multifunkčné zariadenie, ktoré poslúži pri každom probléme. Do našej ponuky sme po výbere zaradili profesionálne produkty Telwin, Launch a GYS, ktoré majú množstvo výhod:

 

1. Dobrý pomer cena/výkon/funkcie - porovnávali sme parametre až so 14 ďalšími zariadeniami: Bosch BAT-55, MST-90, Meanwell, Ctek MXTS 40 a 70/50, Ctek PRO60, Midtronics PSC 55A, Midtronics MSP-070, Midtronics GRX-3000, Ring 50A, Autologic Texas INC-700A, GYSFLASH 50.12 HF, GYSFLASH 100.12 HF a Fronius Acctiva Profesional. Niektoré z uvedených sú jednoúčelové (napr. Bosch BAT-55 / Midtronics PSC 55A), takže pomôžu len pri flashovaní jednotiek, ale baterku s nimi správne nenabijete.

2. Všetky potrebné funkcie - dobré zdroje ponúkajú nie len nabíjanie a často aj regeneráciu batérií, pomoc pri štarte, nabitie hlboko vybitej batérie, otestovanie alternátora + štartovacieho prúdu batérie a hlavne má každý z ponúkaných zdrojov funkciu silného zdroja so stabilným nastaviteľným napätím - napríklad pre programovanie riadiacich jednotiek.

3. Vysoký výkon -  flashovacie zdroje ho majú na úrovni, ktorá sa nedá porovnávať s klasickými nabíjačkami. Hlavne pri programovaní je spotreba energie veľmi vysoká a pri poklese napätia hrozí poškodenie riadiacej jednotky. Bežné elektronické nabíjačky podľa testov nezvládnu dodávať viac ako niekoľko minút ani uvádzaný maximálny prúd.

Niekedy sa rieši aký výkon (prúd) je vlastne potrebný na flashovanie (najnáročnejšia činnosť, na ktorú budete zdroj využívať). Teórií je veľa, ale väčšina je založená na diskusiách "kamarát hovoril..." takže niečo z našej praxe:

 

- Samotná riadiaca jednotka motora má pri programovaní spotrebu 1-4 A (záleží od typu, testované mimo vozidla).

- Pri programovaní sa niekedy spustí ventilátor chladiča, pretože riadiaca jednotka prestane komunikovať so zvyškom vozidla a elektronika ovládajúca ventilátory na to zareaguje. Rovnaký režim sa dá dosiahnúť napr. odpojením CAN liniek z motorovej jednotky (napr. EDC16U1 vo VW koncerne, test Golf 5, Transporter T5...). Samotný ventilátor bežných áut máva na max. výkon spotrebu okolo 15-40A - veľmi záleží od typu vozidla.

- Z praxe Transporter T5 nebol problém udržať na rozumnom napätí (cca 13V) pri pustenom ventilátore aj so zdrojom cca 25A (tento prúd sa delil medzi ventilátor a riadiace jednotky vozidla), kdežto Mercedes W211 už mal celkovú spotrebu vyššiu a udržateľné napätie kleslo na 11,5-12V = časť energie dodávala už aj samotná batéria (možno bol ventilátor výkonnejší / dvojitý, väčší počet riadiacich jednotiek...). Ventilátor sa dá preventívne odpojiť / vybrať poistka pred flashovaním, ale práve na prípadoch z praxe sa dá stavať výber zdroja. Schválené zdroje výrobcov nemajú extrémne hodnoty, napr. Land Rover v USA používa typ s max. prúdom 55A.

 

Ak by sme mali poradiť, s výberom z našich zdrojov:

Doctor Charge 50 - tento typ zvážte, ak chcete zdroj často prenášať k autám / budete ho používať aj ako bežnú nabíjačku bez vozíka, prípadne využijete podporu 6V batérií. Jeho hmotnosť je len cca 3kg.

Doctor Charge 130Launch PFP-100 a Gysflash 100.12 - tieto zdroje zvážte, ak využijete vyšší výkon hlavne pre programovanie luxusnejších / vybavenejších vozidiel a nepotrebujete podporu 6V batérií. Kvôli svojej váhe 6-9kg sú vhodnejšie pre uloženie na stole / na polici / v dielenskom vozíku... aj keď občasné prenášanie im určite nevadí.