11: SAE J2534 - flashovanie jednotiek v každom autoservise (2012)

Upozornenie: článok bol vytvorený v roku 2012

 

Tak ako sa vyvíja automobilizmus, nemôže ani sériová diagnostika ostať stáť na jednom mieste. Neustále zdokonaľovanie systémov pre riadenie vozidla sa prejavuje čoraz zložitejším softvérom v riadiacich jednotkách. Tak ako sa napríklad aj na počítačových programoch ukazujú po vydaní chyby, aj výrobcovia automobilov začali riešiť problémy ako:

 

-chyby v pamäti závad, ktoré sa nedali vymazať ani pri novom vozidle

-zlé / nevhodné automatické regenerovanie filtrov pevných častíc

-problémy s voľnobehom za určitých podmienok,

-problémy so štarovaním a iné...

 

Všetky tieto chyby môžu byť softvérové. Možno si spomínate na problém teplého štartu u dieslových modelov VW koncernu. Rovnako je len v softvéri riadiacej jednotky motora - vstrekovanie je nastavené pri teplom motore od príliš vysokých štartovacích otáčkach. Ďalej si z praxe spomínam Nissan 2.0DCI, kde nebolo možné ani po výmene DPF a príslušnej funkcii cez diagnositku docieliť normálny priebeh regenerácie. Viacerí mechanici sa stretli aj s odchádzajúcimi Lambda sondami v motoroch VW koncernu (Fábia), kde ich riadiacea jednotka poškodzovala dlhým / nevhodným vyhrievaním... a tak prišla norma SAE J2534. Táto hovorí o možnosti preprogramovania motorovej / prevodovkovej jednotky. Viac v nasledujúcej časti.

 

 

Čo sú normy SAE J1962 a SAE J2534, ako a prečo vznikli?

V roku 1994 organizácia EPA (Environmental Protection Agency's) definovala normu SAE J1962. Táto hovorila o tom, že vo všetkých osobných a ľahkých úžitkových vozidlách má byť použitý len 1 typ konektora (OBD2) a definovala preň rozmery, zapojenie, formu komunikácie... Táto norma začala byť povinná v USA už v roku 1996, u nás v 2001 pre benzínové autá, v 2004 pre dieslové. Áno, v oblasti automobilizmu bola Amerika ekológiou pred Európou... 

Po čase EPA zistila, že emisie vozidiel môžu byť len také dobré, ako je softvér v riadiacej jednotke motora. Rozhodla sa preto zaviesť normu SAE J2534 (28.2.2002), týkajúcu sa možnosti preprogramovania riadiacich jednotiek vozidiel mimo siete autorizovaných servisov, bez nutnosti použitia drahých OEM zariadení. Táto norma platí u nás pre modely od roku výroby 2004.

 

 

Čo potrebujete k programu riadiacich jednotiek cez túto normu?

1 - Stolný počítač, alebo notebook

2 - Základný užívateľský program

3 - Nový softvér riadiacej jednotky od výrobcu vozidla

4 - J2534 kompatibilné zariadenie

 

J2354 kompatibilné zariadenie - existujú samostatné zariadenia len pre programovanie jednotiek v tejto norme (Launch JBox 2, Autocom SoftBridge...), alebo univerzálne diagnostické zariadenia s podporou tejto normy ( Bosch KTS, Atal MultiDiag...). Každé zariadenie obsahuje softvér, ovládače a malo by pomôcť užívateľovi dostať sa na portál konkrétneho výrobcu. Tam sa urobí registrácia, zaplatí poplatok (za jednorázové stiahnutie, hodinový, dňový, týždenný, ročný... každý výrobca si určuje možnosti a ceny sám) a užívateľ bude mať možnosť využiť niektoré z OEM funkcií (aktualizácia jednotiek, technické informácie, prípadne aj diagnostika cez OEM programy ako ODIS, VIDA, Teschstream, JLR SDD... pri vyšších verziách normy). 

 

Článok vytvorený 26.1.2012. Preberanie len s uvedením zdroja a originálnych linkov.