54: Chiptuning - informácie a najčastejšie otázky zákazníkov (2022)

Tento článok je určený na vytvorenie prehľadu v oblasti úprav softvéru vozidiel a na zodpovedanie najčastejších otázok záujemcom o úpravu vozidla. 

 

1. Čo je chiptuning?

Tento pojem zahŕňa úpravy softvéru riadiacej jednotky motora (prípadne aj automatickej prevodovky), v širšom kontexte môže môže obsahovať zvýšenie výkonu motora, zlepšenie momentovej charakteristiky motora, zníženie spotreby (dôsledok zvýšenia výkonu - zmena radenia a prevádzkových otáčok motora, prípadne aj úpravy charakteristiky akcelerátora), úpravu charakteristiky radenia prevodovky (pre vyriešenie problému s podtáčaním), odstránenie komponentov ako SCR, DPF, EGR, klapky v saní, opravu softvérových problémov (napr. problematické štartovanie za tepla u starších TDI motorov) a podobne.

 

2. Ako chiptuning prebieha?

Ako prvé sa robí základná vstupná diagnostika, vyčíta sa softvér riadiacej jednotky motora / prevodovky (väčšinou cez diagnostický konektor, alebo konektor riadiacej jednotky), pošle sa programátorovi na úpravu a po doručení nového softvéru sa zapíše do riadiacej jednotky. Nasleduje kompletné vyčistenie vozidla od uložených chýb, ktoré za zapíšu počas programovania, skúšobná jazda a záverečná diagnostika. Niektoré firmy môžu navyše poskytovať meranie výkonu / emisií pred a po úprave, tomu následne zodpovedá aj vyššia celková cena.

 

3. Prídem úpravou softvéru o záruku na vozidlo?

Aj keď veľa úpravcov tvrdí opak (prečo si kaziť biznis...), úpravou porušujete záručné podmienky a teda o záruku na niektoré časti prichádzate. Dá sa hovoriť len o tom, či autorizovaný servis úpravu softvéru zisťuje a či ju na Vašom vozidle vôbec dokáže zistiť bežnými možnosťami (napr. diagnostikou). U starších vozidiel sa používalo napríklad počítadlo programovanie jednotky motora, ktoré ale nie je problém prepísať, takže sa nič neriešilo. U novších vozidiel napríklad VW koncernu sa podľa výsledku diagnostiky v autorizovanom servise (riadené vyhľadávanie závad) môže do systému automaticky a trvalo zapísať kód "TD1 - Engine ECM Modification (Tuning)" pre VIN vozidla. Kód TD1 hovorí o tom, že softvér vozidla bol upravený (motor, prevodovka, podvozok, výfukový systém). Takáto ochrana začala okolo roku 2012 u značky Audi a postupne sa rozšírila sa aj na ďalšie. Proti odhaleniu by malo pomôcť vrátenie softvéru / počítadiel pred prehliadkou / servisom do originálneho stavu (vrátane rovnakej verzie). Iné automobilky ale používajú vlastné spôsoby na zistenie úprav (o ktorých je výrazne menej informácií).

 

4. Ako je to s úpravami "na spotrebu", "ECO Tuning" a podobne?

Ponúknuť zákazníkovi na výber viac produktov je bežná stratégia predaja, môže ale ísť o zavádzanie. Takzvané úpravy na zlepšenie spotreby sú v praxi znova len úpravy zvyšujúce výkon, niekedy s miernejšim nárastom, prípadne aj s úpravou charakteristiky akcelerátora (aby boli reakcie "tupšie" a jednoduchšie sa dalo jazdiť "na spotrebu"). Jednoducho to vysvetľuje aj pán Janda z firmy CIMBU Autosport - " target="_blank">  Ak porovnáte malých úpravcov a veľkú profesionálnu firmu (napr. Profituning), zistíte, že čím menší úpravca, tým väčšie sľuby s ohromnými číslami o znížení spotreby (až do -20%). V praxi sa spotreba pri rovnakej jazde naozaj zvykne znížiť, ale ako dôsledok iného radenia prevodových stupňov - nie je nutné často podraďovať a motor pracuje v priemere pri nižších otáčkach. Naopak pri odstránení problému podtáčania DSG prevodoviek sa pracovné otáčky dvíhajú a preto by sa logicky mala spotreba jemne zvýšiť. Ak ale v takom prípade niekto rieši zmenu 0,1-0,2 litra na 100km a ignoruje rozdielnu životnosť drahého dvojhmotného zotrvačníka, rozdielne zanášanie sania + EGR + DPF... tak uvažuje úplne nelogicky. Rovnako, ak od zvýšenia výkonu očakáva podstatné zníženie spotreby a nie výraznú zmenu dynamiky a bezpečnosti napríklad pri predbiehaní iného vozidla. 

 

5. Sú úpravy vozidiel legálne?

Niektoré áno, niektoré nie. Ak sa menia parametre vozidla napríklad zvýšením výkonu, alebo emisie odstránením komponentov ako EGR / DPF, tak pre skutočnú legálnosť by mala byť úprava schválená ministerstvom dopravy, mala by prejsť homologizáciou a v neposlednom rade by zmena parametrov mala byť zapísaná v technickom preukaze (vyšší výkon, zníženie emisnej normy...). V ČR ministerstvo dopravy vydalo niektorým firmám schválenie na úpravy napríklad do zvýšenia +20% pôvodného maximálneho výkonu (prečo práve 20%?) s možnosťou zápisu takýchto zmien do TP. Ak sa ale v tomto schválení píše len všeobecne o schválení pre vozidlá s normami EURO 3, 4, 5 a 6, bez vymenovania presných typov motorov / overených parametrov úprav... tak je na zamyslenie, aký má vlastne zmysel. V praxi takmer všetci úpravcovia upozornia, že úpravami sa stane vozidlo nespôsobilé na prevádzku na pozemných komunkáciách a štát nerobí kontroly výkonu, len bežné meranie emisií.

 

6. Sú dobré a zlé úpravy, alebo je to len reklama?

Rozdiely sú a niekedy dosť výrazné. Príliš nemá zmysel hovoriť napríklad o výslednej hodnote výkonu, pretože ak niektorý úpravca ponúkne navýšenie o 5% vyššie, ako iný, pravdepodobne by ste si tento rozdiel pri jazde ani nevšimli. Ak ale v úprave budú napríklad nevhodne upravené palivové / tlakové mapy, čoskoro môže vozidlo skončiť s poškodeným turbom, zaneseným DPF filtrom, prípadne neprejde emisnou kontrolou. Ďalším častým problémom sú aj nekompletné úpravy, kde úpravca nechá bez zmeny niektoré dôležité mapy.

 

7. Je možné softvér vrátiť do pôvodného stavu, alebo nahrať znova?

Áno, každý originálny aj upravený softvér sa u nás zálohuje (minimálne niekoľko rokov) a dá sa vrátiť do vozidla (ak sa rozhodnete pre originálny stav, alebo Vám jednotku aktualizujú v servise originálnym softvérom a teda o úpravu prídete). Ak máte v jednotke nov

 

 

Článok aktualizovaný a doplnený naposledy 11.2022. Preberanie len s uvedením zdroja.